Massagebehandelingen

Massage – informatie

Aanraking is een levensbehoefte, het kan zelfs voorkómen dat je ziek wordt. Apart eigenlijk dat massage in onze cultuur nog steeds als ‘verwennerij’ wordt gezien. Al is het natuurlijk ook gewoon heel prettig om te worden gemasseerd met geurige warme olie.

Buiten dat de aanraking tijdens een massage als prettig en ontspannend wordt ervaren, gebeuren er ook veel positieve reacties in het lichaam.
Het vermindert de pijn, verlaagt de bloeddruk, geeft het immuunsysteem een oppepper, reduceert stress, bevordert de slaap, helpt tegen depressies, verwijdert afvalstoffen…als je op een rijtje zet, wat massage allemaal kan realiseren, snap je niet waarom dit relatief eenvoudige middel niet veel vaker wordt ingezet bij allerlei klachten. Er zijn honderden onderzoeken gedaan naar de werking van massage en de uitkomst is nagenoeg altijd positief. Massage is een wondermiddel, daarover is bijna iedereen het eens.
In Aziatische landen weten ze dat allang. Daar kun je je op iedere hoek van de straat laten masseren. Bij ons in Nederland gebeurde het tot voor enkele jaren vooral in de sportwereld en wellnesscentra. Maar langzamerhand verschijnen er steeds meer massagepraktijken waar je doorgaans de keuze hebt uit verschillende massages, zo ook bij Massagepraktijk Libra.

Feel good-effect
Massage heeft effect op verschillende niveaus, misschien is het daarom wel zo’n probaat middel. De gedoseerde druk op weefsel, organen, lymfeklieren en bloedvaten stimuleert de bloedcirculatie. Dit verbetert de functies die onze bloedstroom vervult: zuurstof wordt beter rondgepompt en afvalstoffen verlaten sneller ons lichaam. Vandaar dat je na een massage altijd veel water moet drinken. Tegelijkertijd wordt de doorbloeding van de gemasseerde gebieden beter, waardoor blokkades (die pijn kunnen veroorzaken) worden opgeheven. Ook prettig: de zenuwen die de prikkels van een massage overbrengen aan de hersenen zijn sneller dan de zenuwen die pijnprikkels overbrengen. Daardoor heeft massage een verdovend effect op pijn. Het is niet voor niets dat we na een valpartij over die pijnlijke plek wrijven.
Los van dit alles maakt massage een scala aan heerlijke stoffen vrij, of eigenlijk: het stimuleert de aanmaak van stoffen zoals endorfine (onze natuurlijke pijnstiller), serotonine (het gelukshormoon) en histamine (pijnstiller en ontstekingsremmer). Geen wonder dat je na een massage een stuk lekkerder en gezonder in je vel zit.
Daarnaast is een massage ondergaan echt even tijd voor jezelf nemen, in jezelf investeren en gezond bezig zijn. Een massage zorgt ervoor dat je je weer bewust wordt van je lichaam en de spanning die zich daarin ophoopt. Het helpt je bewuster leven.

Met veel plezier bied ik u de volgende behandelingen aan: